Vaikuttavan mainoksen ytimessä on oivallus.

Kirjoitimme jo viime vuonna rohkeudesta mainoksen suunnittelemisessa. Nyt haluaisin pureutua hieman siihen, mikä rohkeuden lisäksi tekee mainoksesta vaikuttavan. Yksinkertaistettuna asia kuulostaa helpolta: oivaltava idea kantaa pitkälle.

Mainos on katsojan oivalluttamista ja ajatuksilla leikkimistä

Mainoksen suunnittelu alkaa usein ihan niistä perusasioista: kerrataan, että mitä tässä mainostetaan (yritys, tuote tai vaikka palvelu), ja millaisia mielikuvia mainostettavaan asiaan jo ennakolta liittyy. Ennen kuin ajatus on täysin kirkas, on keskustelu tästä usein polveilevaa selontekoa, mikä kuitenkin huomaamatta luo jo pohjaa oivallisen idean keksimiseen!

Mistä se idea sitten tulee?
No tämäpä on loistava kysymys. Meillä kaikilla aivot on viritetty ihan ikiomin piuhoin ja tietysti ajatuksen juoksu kulkee jokaisella ihan omia reittejään. Sieltä aivonypyköistä ne ideat kuitenkin ponnistavat kun tarpeeksi hämmennetään. Meidän tapauksessa asiaa auttaa se, että katsomme yritystänne, tuotettanne tai palveluanne ulkopuolelta - emmekä ole vakiintuneet mihinkään tiettyihin oletuksiin.

Idean rakentaminen aloitetaan kuitenkin tuon peruskeskustelun jälkeen leikittelemällä mielikuvilla: Jos tämä palvelu olisikin ihminen, mitä hänellä olisi yllään? Jos tämä yritys olisi ihminen ja hän olisi treffeillä, mikä olisi hänen one-linerinsa? Oivaltava ja rohkeakin idea muotoutuu usein siellä, minne yrityksen brändi ei mielellään kurkistaisi - ja ratsastamalla tällä idealla riittävästi pilkettä silmäkulmassaan!

Mainos on aina yhtä suuri kuin sen idea ja mainoksen idea on vähintään yhtä tärkeä kuin timanttinen toteutus

Kuulostaa työläältä…
Ehkä, mutta harvemmin se onneksi sitä on. Ideointi (eli konseptointi) on tietysti palvelu, mikä on meidän vastuullamme - ja takuulla idea myös saadaan kehitettyä! Hyvän idean tunnistaa usein siitä, että sen oivaltamisen jälkeen tulee tunne, että miksi en tajunnut tätä aikaisemmin. Työ mikä tapahtuu ennen tätä oivallusta kutsutaankin konseptoinniksi. Se on hauskaa, tavoitteellista ajatuksilla leikittelyä, minkä kautta syntyy se mainoksen kantava oivallus.

Kiva idea ei ole vielä mainos

Mitä tästä sitten jää käteen?
Pelkkä kiva idea ei ole mainos. Mainos syntyy kun idea viedään esimerkiksi videoksi ja sille suunnitellaan markkinointikampanja. Me autamme tarpeen mukaan koko matkalla ideasta kampanjan suunnitteluun ja some-postauksiin asti. Tai voimme halutessanne toimittaa vain korkealaatuisen videotiedoston julkaistavaksenne, miten vain teille parhaiten sopii.

Käteen teillä jää joka tapauksessa ainakin video, mikä sellaisenaan on toimiva viestinnällinen sisältö. Mainoksesta puhuttaessa mukana saattaa kuitenkin tilanteen mukaan olla verkkosivuille tulevia kampanjakuvia, some-versioita, teasereita ja muita leikkauksia videosta, tai jotain ihan muutakin!

Olipa kyse yritystänne, palveluanne tai tuotettanne esittelevästä mainoksesta, me pidämme huolen, että teillä on onnistumisen työkalut vankasti kourassa kun video on saatu valmiiksi.

Terkuin,
Sami Sillman
040 146 1544
sami@luomustudio.fi

Edellinen
Edellinen

Viisi mielenkiintoisinta alustaa videoille 2021

Seuraava
Seuraava

Videotuotantojen merkitys sisältömarkkinoinnissa jatkaa yhä kasvuaan