Rohkea mainos nyrjäyttää ajattelun!

Mainoksella on usein korkealentoisia tavoitteita ja niin tietysti pitääkin olla! Vanhan sanonnan mukaan onni suosii rohkeaa, ja tässäpä piilee myös hyvän mainoksen tekemisen suurin haaste.

Mainoksen konsepti saattaa sanallistettuna kuulostaa hurjalta

Jotta mainos olisi vaikuttava ja siten onnistunut tulee pitää mielessä, että mainoksen idean tulee olla rohkea. Useampikin onnistunut ja mieleen jäänyt mainos saattaa sanoiksi puettuna kuulostaa aivan liian korkealentoiselta. Mainittakoon hyvänä ja erinomaisesti onnistuneena (mutta ei Luomustudion tekemänä) Elisa Missionaries -kampanja: kyseessä on sarja videoita, missä nimensämukaisesti kaksi henkilöä evankelioi Elisan puhelimia ja liittymiä. Ja toinen henkilöistä on robotti, koska miksipäs ei?

Rohkean tästä kampanjasta tekee juuri tämä ajatuksen tasolla riskialttiilta kuulostava tematiikka. Lähetyssaarnaaminen on helposti yhdistettävissä uskonnollisiin toimijoihin, joita saatamme tavata ovemme takana - eikä Elisa varmasti halua kampanjallaan loukata mitään uskontokuntaa. Toisaalta samaan aiheeseen liittyen on varmasti jossain päättäjien pöydän ääressä puntaroitu yhdistyykö kuluttajien mielessä Elisan palvelut jotenkin negatiivisesti mahdollisesti negatiivisesti koettuun uskonnolliseen paasaukseen.

Mainoksen tärkein osa on sen rohkea idea

Rohkeutta oli hypätä tämän idean matkaan, ja kun tuotannollisesti videot ovat ensiluokkaisia, ei voi kuin nostaa hattua Elisalle, mainostoimistolle ja tuotantoyhtiölle.

Onnistunut ja vaikuttava mainos alkaa usein ideasta, mikä ensikuulemalta on aivan liian rohkea tai kuulostaa siltä, että joku voi loukkaantua. Uskoisinkin, että on helpompaa jatkokehittää rohkeaa ideaa sellaiseksi, että se ei loukkaa ketään kuin kehittää kädenlämpöistä ideaa sellaiseksi, että lopputulos olisi kiinnostava. Jos sallitte kömpelön vertauskuvan niin rohkea mainosidea on kuin Rölli-peikon mahtava hiuspehko, josta ideointi- ja esituotantovaiheessa voidaan leikata ja muotoilla tyylikkäät hiukset. Ei-rohkea idea onkin sitten valmiiksi jo lyhyehköt hiukset tietyssä mallissa, eikä niistä ole helppo muotoilla hirveästi mielenkiintoisempia hiuksia kuin mitä ne jo ovat.

Mainoksen toteutukseen vaikuttaa tietysti lukematon joukko asioita aina oletetun kohdeyleisön määrittelemisestä mainoskampanjan julkaisualustaan asti, mutta lopulta nämä vain ohjailevat mainoksen sisältöä ja kerrontatapaa. Ytimenä on aina se timanttinen idea.

Luomustudio tarjoaa mainostuotannon aina ideatasolta toteutukseen asti

Me haluamme luoda ja toteuttaa rohkeita mainostuotantoja ideoinnista ja konseptoinnista videoiden toteutukseen ja vaikuttavuuden seurantaan asti. Kokemuksemme osalta yhtenä esimerkkinä mainittakoon Nuohousalan Keskusliiton Kummalle soitetaan -kampanja, jonka idea kantoi sekä silloisen tarjouskilpailun voittoon että vaikuttavaan onnistumiseen itse kampanjassa. Kyseinen tuotanto sisälsi monikanavaisesti MTV-Display- radio- ja some-kampanjat, joista me Luomustudiolla vastasimme aina ideatasolta julkaisuun ja vaikuttavuuden raportointiin asti.

Yhä isommin ja rohkeammin me haluamme olla mukana kehittämässä seuraavaa mainoksellista mestariteosta, joten jos teillä on suunnitteilla mainoksen tekeminen, uskaltaudu pyytämään ainakin tarjous meiltä. Lupaamme, että ette jää kylmäksi!




Terkuin,
Sami Sillman
040 146 1544
sami@luomustudio.fi

Edellinen
Edellinen

Milloin videota EI kannata tehdä?

Seuraava
Seuraava

Miksi video?